torsdag 30 oktober 2008

From China with love


Kärlek är väl något man aldrig kan få för mycket av.
Den sången sjöng jag med, tills jag kom till Kina dvs. Jo, nog är det så att det här landet även fått mig att tröttna på kärlek. Inte all kärlek mellan två människor kanske, men den kärlek som yttrar sig mellan ung kvinna och hennes äldre, men fortfarande ungdomlige, lärare.
Vad jag talar om är alltså den kärlek som går ut på att den ene parten hypnotiseras av en människa i auktoritär position till den grad att hon förälskar sig i honom.

Vanligtvis är jag självklart all in favor för sånt här men jag som den auktoritära personen vill ju ha tid att åtminstone utveckla någon form av relation till den det är tänkt att jag ska utnyttja. Men här går det alldeles för fort. Dessutom skulle jag ju kunnat gå tillbaka till mitt vikarierande på högstadier om detta var det jag letade efter. Under min andra lektion jag hade med en klass hände följande två saker

1. När jag frågar två tjejer varför de inte gör övningen jag bett alla i klassen att göra får jag svaret:

- "But we cannot concentrate, you very handsome!"
Hur är det tänkt att man ska bemöta sånt här? Tell me Dick Harrison, please!

2. När lektionen är slut lämnas en lapp på katedern som ställer en hel del frågor om mina intressen, vilken som är min favoritlåt osv. lappen avslutas med "I think you are good, I fall in love with you"

Nu kanske ni tänker att jag bara skriver för att skryta men så är inte fallet för det är inte så att jag är ensam om det här utan det händer alla västerländska lärare och avgörs alltså endast av hudfärg. Kom igen, vad är det för jävla rasism egentligen?
Det är fel att bli arg antar jag, men de förstör något väldigt heligt för mig, nämligen min Hong Kong-romantiserade bild av kärlek i det här landet. För att få tjejen måste man spöa den största hårdingen i stan och för att göra det måste man upp på berget och träna tills knogarna blöder. Det här känns ju som on jag blir snuvad på resan ju.

WHERE IS MY CHINESE DRAMA?!!! Jag ville ha nunchucks och passion inte någon Sweet Valley High-repris.

KHAAAAAAAAAANNN!!!!!!!!!!

Ps. det regnar här hela tiden

3 kommentarer:

Unknown sa...

Haha ja du min kära bror. Detta låter, som du säger, helt sjuk. Som du vet är jag bra mycket mer dekadent än dig, så jag hänger gärna lite i anslutning till skolan och speglar min i din glans och bara är så där allmänt lång och vit. Det är jag bra på.

Sen tycker jag att du för ofta definierar dem efter etnicitet och inte klass som jag sagt åt dig. Vad har deras arvsmassa att göra med att du upplever dem som barnsliga? Det är klassförtryck som får dem att fundera på skit istället för hur de bäst ska omkullkasta staten.

Unknown sa...

Just det, det är knappast ett parti som hjälper dem. En fackförening ska du hjälpa de starta.

Andreas Landmark sa...

haha.. right on!

Men var tanken att du skulle skriva dina intressen på lappen och sedan ge tillbaka den till henne?

Och jag tror faktiskt att det inte bara är din hudfärg johannes.. Förra gången du var lärare visslade ju tjejerna när du vände dig om.. hihi. Ifs var de något yngre men, ändå.